fbpx

Kliendid avavad silmad ja tiim kasvatab tiivad

Antropoloogidele mõeldes tulevad inimestel siiani enamasti ette pildid sajanditagusest ajast – uurijad istumas lõkke ääres, kuulates kohalikke lugusid ja püüdes mõista kaugete hõimude igapäevaelu. Tegelikult pole see lähenemine kuidagi vananenud, lihtsalt kontekst on muutunud.

Põhimõte – minna välja, kuulata ja õppida inimeste enda kogemustest – on täna üks kõige väärtuslikumaid tööriistu ka ettevõtetele ja tiimidele. Kus iganes tegutsed, kas B2B või B2C maailmas, kliendi päris vajaduste mõistmine ei sünni tabelitest ega raportitest, vaid otsekontaktist. Kuna palju töötatakse täna koos meeskonnana, siis seda teekonda koos läbides saab sinu tiim võimaluse avastada ka üksteist.

Mida kõigepealt peaks õppima?

Esiteks. Üks hea intervjuu ei tähenda lihtsalt küsimuste esitamise nimekirja maha lugemist. Väärtuslik vestlus sünnib siis, kui oskad küsida lahtisi, neutraalseid ja uudishimulikke küsimusi. Näiteks „Räägi, kuidas sa tavaliselt…?“ on hoopis teistsugune kui „Kas sulle meeldib see lahendus?“

Teiseks. Tasuks lahti lasta sageli automaatsest ja mõistuspärasest mõtteviisist, et inimeste valikud on ratsionaalsed. Et mõista otsuste langetamise motiive, on vaja suuta avada inimlikku tausta ja emotsioonidest kantud kogemusi. Need aitavad mõista, miks inimesed tegelikult teevad oma valikuid. Peidetud põhjuseid ei teadvusta enamasti inimene kohe isegi.  Näiteks üks noor ema ütles esmalt, et ostis endale uue pesumasina, sest see oli sooduspakkumisel. Kui aga selgus, millal ta esimest korda tundis, et tal seda vaja on, rullus lahti hoopis muu lugu. Eelkõige soovis ta masinat, et pesta pesu võimalikult vaikselt ja sageli öösiti, kui beebi magab. Otsuse tegelik põhjus ei olnud hind, vaid vajadus rahu ja une järele.

Kolmandaks. Küsi endalt, kus sa leiad inimese, kus ta käitub argiselt ja ilma maskideta. Kui viibid kliendiga tema enda keskkonnas, näed detaile, mida sa oma kontoritoolilt ei märkaks – millest nad räägivad, mille üle nad muigavad, mida nad peavad iseenesestmõistetavaks.

Meie tegevjuht Liina Maria meenutas üht silmiavavat koolitust koroona-ajast, kui ta EISis, toonases EASis, kogu Eesti riigi turismiarendusega tegelevat Visit Estoniat tüüris. 80 inimest  said ülesande minna üle Eesti „välitöödele“ – kohtuma oma piirkonna erinevate turismiarendajatega. Algul oli veidi ärevust: kas neil on üldse midagi uut kuulda? Aga tagasi tulles olid kõik silmad säramas. Selgus, et inimesed avastasid täiesti uusi vaatenurki, said teada ootamatuid vajadusi ja leidsid isegi koostöövõimalusi, mida polnud varem osatud ette kujutada. Mis kõige olulisem – nad said otse rääkida nendega, kellele teenuseid kujundavad. Kontoriseinte vahel poleks sellist kontakti ja sellelt kandvat emotsiooni saanud tekkidagi.

Miks tiimiga on parem kui tiimita?

Esiteks. Ühine kogemus loob ühist keelt. Kui kõik koos juhiga on algusest peale ühel lehel, pole vaja kulutada energiat „tõlkimisele“. Tekib jagatud arusaam, mis hoiab tiimi samal lainel.

Teiseks. Koostöö tugevneb. Koos välitööd tehes jagatakse ülesandeid, kuulatakse üksteise tähelepanekuid ja arutatakse kohe kohapeal. See on harukordne võimalus õppida kolleegide tugevusi tundma.

Kolmandaks. Vaidlustest saavad arutelud. Kui tiimil on ühine kogemus, ei pea enam vaidlema oletuste pinnalt. Otsuseid saab arutada päris inimeste päris lugude najal. Antropoloogidena ja mentoritele on meile oluline, et kuuldavaks saavad inimeste endi hääled.

Neljandaks. Inspiratsioon nakatab. Tiimid, kes koos kliente kuulavad, tulevad tagasi suure motivatsioonilaenguga. See on emotsionaalne kogemus, mis jääb meelde ja paneb tegutsema.

Meie koolitus on loodud selleks, et anda tiimidele ja juhtidele võimalus kogeda sama äratundmist. Antropoloogide tööriistad ei kuulu ainult akadeemikutele – need on kättesaadavad igale organisatsioonile, kes tahab kasvada, olla loovam ja ehitada tugevamaid suhteid nii oma klientide kui ka üksteisega.
Tule ja anname sulle esmased teadmised, kuidas ehitada usaldust ja sidet kliendiga ning teha seda ühise meeskonnana. Kui klient tunneb, et teda kuulatakse, ei ole ta enam ainult ostja, vaid ka partner. Kui tiim tunneb, et kõik on kaasas, viivad ühised pingutused kaugemale niimoodi, et silmad säravad.

LOE KOOLITUSPAKKUMISE KOHTA TÄPSEMALT EDASI!